عشق ورزی و عشق بازی

آموزش مسائل جنسی و ارائه راهکار برای مشکلات جنسی زوجین

عشق ورزی و عشق بازی

آموزش مسائل جنسی و ارائه راهکار برای مشکلات جنسی زوجین

قرصهای جلوگیری از بارداری ال دی و اچ دی

قرص‌های پیشگیری‌از‌بارداری بسته به ترکیبات و روش مصرف به انواع مختلف تقسیم می‌شود. می‌شود گفت 5 روش از روش‌های پیشگیری‌از‌بارداری یادشده، انواع همین قرص‌ها هستند. اکثر قرص‌های پیشگیری‌از‌بارداری «قرص‌های ترکیبی» هستند که از ترکیب هر دو هورمون استروژن و پروژسترون ساخته شده‌اند. این قرص‌ها بسته به میزان هورمون موجود، به انواع کم هورمون (LD)، نوع با هورمون زیاد (HD) و نوع چند مرحله‌ای(تری فازیک) با میزان هورمون متغیر تقسیم‌بندی می‌شوند. امروزه مصرف نوع LD که به‌دلیل میزان هورمون کم دارای عوارض کمی است، متداول‌تر است.

قرص HD به‌دلیل میزان هورمون زیاد عوارضی را برای بیمار به‌وجود می‌آورد و غیراز موارد خاص، که توسط پزشک تجویز می‌شود، توصیه نمی‌شود.

در نوع چند مرحله‌ای، میزان هورمون موجود در هر قرص با قرص روز بعد متفاوت است و میزان هورمون استروژن و پروژسترون شبیه به یک دوره قاعدگی یک ماهه طبیعی تعیین شده است. مصرف این قرص‌ها به‌دلیل عوارض کم به‌ویژه در کشورهای پیشرفته رو به افزایش است. نوع دیگر قرص که به مینی پیل یا قرص‌ پروژسترونی شهرت دارد با قرص‌های ترکیبی این فرق را دارد که فقط حاوی هورمون پروژسترون است.

بهتر است از قرص ضد بارداری بیش از شش ماه متوالی استفاده نشود . یعنی شش ماه از قرص استفاده میشود و شش ماه از روش دیگری برای جلوگیری استفاده کرد و دوباره میتوان شش ماه از قرص استفاده کرد .یعنی بطور متناوب ( شش ماه ) از قرص استفاده شود تا مشکل ناباروری ایجاد نشود.

 خانم‌هایی که تصمیم می‌گیرند بچه دار شوند در صورتی که از قرص‌های هورمونی استفاده می‌کنند نیمی‌از آنها طی سه ماه اول پس از قطع قرص‌ها، باردار خواهند شد و نیمی‌دیگر طی یک سال.

 در طول شش ماه اول با احتمال ۶۰ درصد بارداری اتفاق می‌افتد و با احتمال ۸۰ درصد در طی یک سال اول و ۹۰ درصد درطی ۱۸ ماه اول است. خانم‌هایی که تصمیم می‌گیرند بچه دار شوند در صورتی که از قرص‌های هورمونی استفاده می‌کنند نیمی‌از آنها طی سه ماه اول پس از قطع قرص‌ها، باردار خواهند شد و نیمی‌دیگر طی یک سال.

اگر خانمی از حامله بودن خود اطلاع نداشته و قرصهای ال دی و اچ دی را مصرف کند اول باید مادر از نظر وضعیت جنین مورد بررسی قرار گیرد و دوم اینکه عوارض مصرف این قرصها در زمان حاملگی میتواند دوجنسیتی و ناقص الخلقه بودن جنین و...باشد

مصرف قرص‌های هورمونی باعث کوتاهی قد در دختران می‌شود 

قرص‌های هورمونی که به منظور کنترل و تنظیم قاعدگی توسط پزشک تجویز می‌شوند، می‌تواند منجر به کوتاهی قد دختران زیر20 سال شود. دکتر یوسفی متخصص زنان با بیان این مطلب افزود: قرص‌های هورمونی به دلیل وجود استروژن سبب بسته شدن برخی غضروف‌ها شده و در نتیجه باعث کوتاه قدی می‌شود. وی افزود : بهتر است دختران زیر20 سال در صورتی که دچار نامنظمی خونریزی به صورت شدید هستند، از قرص‌های حاوی پروژسترون استفاده نمایند.

مصرف طولانی مدت قرص های ضدبارداری ممکن است پلاک های شریانی و  همچنین سرطان گردن رحم ایجاد کند.
نتایج بررسی های دانشمندان آمریکایی و بلژیکی نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از قرص های ضدبارداری می تواند پلاک هایی در شریان ها ایجاد کند و همچنین موجب بروز سرطان گردن رحم شود.
 محققان دانشگاه “گنت” در بلژیک که نتایج تحقیقات خود را درمجله نیچر منتشر کرده اند و محققان کلینیک قلب زنان در روچستر آمریکا که نتایج بررسی های خود را در مجله “لانست” منتشر کرده اند، پژوهش های جدیدی را در خصوص تاثیرات مخرب مصرف طولانی مدت قرص های ضدبارداری در زنان انجام داده اند.

در تحقیق اول، محققان بلژیکی هزار زن را که بطور عادی از قرص های ضدبارداری استفاده می کردند و گروهی دیگر متشکل از هزار زن را که قرص مصرف نمی کردند، مورد بررسی قرار دادند.

در این بررسی ها مشخص شد که پلاک های شریانی در هر ۱۰ نفر از گروه اول بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

پلاک های شریانی، چربی های سفت شده و کلسترولی هستند که با گذشت زمان می توانند سبب بروز مشکلات قلبی شوند. این دانشمندان نتایج یافته های خود را در کنگره انجمن قلب آمریکا در فلوریدا ارائه کردند.همچنین در تحقیق دوم، دانمشندان آمریکایی موفق شدند فرضیه های گذشته در خصوص افزایش خطر ابتلا به سرطان گردن را در زنانی که حداقل به مدت ۱۰ سال از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند، تائید کنند.

در حقیقت استفاده مداوم از قرص های ضدبارداری خطر ابتلا به سکته قلبی، سرطان گردن و سرطان سینه را افزایش می دهد، با وجود نتایج تحقیقات گروهی از دانشمندان انگلیسی که چندی قبل در مجله British Medical Journal منتشر شد نشان می دهد که استفاده از این قرص ها زنان را در مقابل سرطان تخمدان و جوش های آکنه محافظت کرده و خطر ابتلا به این بیماری ها را در این زنان کاهش می دهد.

یکی از روشهای مطمئن در پیشگیری از بارداری ، مصرف قرص های خوراکی ترکیبی است ، که به دو شکل ال .دی ، و اچ دی در بسته های 21  عددی در دسترس عموم می باشد . مقدار هورمونهای استروژن و پر وژسترون قرص های اچ .دی بیشتر از قرص های ال .دی است .

بسته بندی قرصهای ترکیبی نیز دو گونه میباشد:

1- بسته های 21 عددی: این بسته ها حاوی 21 عدد قرص موثر میباشد.

2- بسته های 28 عددی: این بسته ها حاوی 28 عدد قرص بوده که 21 عدد آن موثر بوده و 7 عدد آن را قرصهای خنثی تشکیل میدهند. 7 قرص آخر تنها برای کمک به حافظه مصرف کننده میباشد.

نحوه مصرف قرصهای جلوگیری از بارداری: از روز 5 قاعدگی مصرف قرصها آغاز میگردد (خواه خونریزی قطع و یا ادامه داشته باشد). 21 روز قرصها سر ساعت معین مصرف گردیده و پس از اتمام بسته یک هفته (7 روز) مصرف قرص قطع گردیده و از روز هشتم مصرف بسته جدید قرص آغاز میگردد. (خواه خونریزی قطع و یا ادامه داشته باشد)

مزایا

  •  کاهش میزان بیماریهای التهابی لگن 

  •  کاهش میزان کیست خوش خیم و سرطان تخمدان

  •  کاهش میزان غدد خوش خیم پستان

  •  کاهش میزان خونریزی قاعدگی و در نتیجه جلوگیری از کم خونی و رفع قاعدگی دردناک

  • پیشگیری از حاملگی خارج از رحم

طریقه مصرف

هر بسته حاوی 21 قرص می باشد. مصرف اولین قرص را در پنج روز اول قاعدگی آغاز نمایید(ترجیحا روز اول). در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی ، در هر دو حال روزانه یک قرص مصرف کنید، تا بسته قرص تمام شود. بهتر است قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نکند. پس از اتمام بسته قرص، هفت روز کامل قرص نخورید و در روز هشتم بسته بعدی را بدون توجه به روز شروع قاعدگی آغاز نمایید. چنانچه تا هفت روز قاعدگی رخ نداد ، به مرکز بهداشتی – درمانی یا پزشک مراجعه کنید.این قرص ها ناباروری ایجاد نمی کنند. در صورتی که تغییر خلق و خو ایجاد بکنند باید بعد از ماه اول برطرف بشود. تنها مشکلی که این قرص ها می توانند ایجاد بکنند، همان حالت تهوع است. برای برطرف کردن این حالت تهوع می توانید قرص را به همراه یک قرص متوکلوپرامید (ضد تهوع) بخورید. البته این حالت تهوع بعد از یکی دو ماه مصرف قرص ها، در اکثر افراد از بین خواهد رفت. در صورتی که همزمان با مصرف قرص ها مشکل دیگری پیدا کردید، آن را به قرص نسبت نداده و حتما به پزشک معالج خود مراجعه بفرمایید.

در صورت فراموش کردن مصرف قرص

  • چنانچه یک شب مصرف قرص را فراموش کردید ، تا نوبت مصرف قرص بعدی به محض یاد آوردن، یک قرص میل کنید

  •  چنانچه دو شب پشت سر هم مصرف قرص را فراموش کردید ، در دو شب بعدی، هر شب به جای یک قرص دو قرص میل کنید و تا آخر بسته مجدداً هر شب یک قرص مصرف نمایید و علاوه بر آن، همزمان از روش پیشگیری دیگری مثل کاندوم استفاده کنید .

  • چنانچه سه شب یا بیشتر مصرف قرص را فراموش کردید ، از مصرف بقیه قرص ها خودداری نموده ، تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید. سپس از روز پنجم قاعدگی بسته جدید را آغاز کنید.

نکات مهم :

  • اثر قرص پیشگیری از بارداری یک هفته پس از شروع اولین بسته قرص ظاهر می شود . در صورت انجام نزدیکی در این فاصله ، باید علاوه بر مصرف قرص از روش دیگری ، مثل کاندوم ، استفاده کرد. برای اطمینان بیشتر برخی پزشکان توصیه میکنند در یک ماه اول مصرف قرصها، از کاندوم هم استفاده شود.

  •  قرص ها را بصورت نا پیوسته ، مثلاً یکماه در میان یا دو ماه در میان مصرف نکنید .

 در موارد زیر همزمان با مصرف قرص احتمال حاملگی وجود دارد :

  • ابتلا به اسهال و استفراغ شدید

  •  مصرف داروهای ضد سل و یا ضد تشنج

  •  مصرف آنتی بیوتیکهایی ،‌مثل آمپی سیلین و تتراساسکلین

در هر یک از موارد فوق همزمان با مصرف قرص باید از یک روش پیشگیری دیگر ، مثل کاندوم ، استفاده کرد .

قرص های پیشگیری از بارداری برای چه افرادی مناسب تر است؟

  •  خانم هایی که خواهان یک روش مطمئن قابل برگشت پیشگیری از بارداری هستند .

  •  خانم هایی که قاعدگی منظم و دردناک دارند .

  •  خانم هایی که در سال های اول ازدواج به سر می برند .

  موارد منع مصرف

 - حاملگی یا احتمال آن

 - سرطان پستان

 - خونریزی های نا شناخته رحمی

 - بیماریهای قلبی – عروقی

 - اختلالات خونی

 - افزایش چربیهای خون

 - بیماری های کبدی و کیسه صفرا

 - فشار خون

 - سردرد های میگرنی

 - بیماریهای قند

 - صرع

 - افسردگی شدید

 - خانم های سیگاری چاق بالای 35 سال سن که بیش از پنج نخ سیگار در روز مصرف می کنند، بهتر است از روش دیگری استفاده کنند .

نکات مهم در مصرف قرص :

  • وجود لکه بینی همزمان با مصرف مرتب قرص ، به مدت 2 تا 3 ماه اهمیتی ندارد . در صورت تداوم بیشتر باید به پزشک مراجعه کرد .

علائمی مانند تهوع ، استفراغ و سردرد همراه با مصرف قرص به تدریج پس از 2 تا 3 ماه برطرف می شود . برای پیشگیری از این عارضه بهتر است قرصها را پس از شام و قبل ازخواب مصرف کرد . ( در صورت تداوم علائم تهوع و استفراغ می توان همراه با قرصهای پیشگیری ، از قرصهای  ویتامین ( ب - B6 ) به مدت محدود استفاده کرد ) .

  • در مدتی که قرص مصرف می شود ، حجم خون قاعدگی به نسبت قبل از مصرف ، کاهش می یابد که در صورت کم شدن بیش از حد و لکه بینی یک در میان و یا قطع کامل ، باید به پزشک مراجعه کرد .

برای مصرف قرص  LD محدودیت سنی وجود ندارد و می توان آن را تا سن 45 سالگی و حتی بیشتر تحت نظارت و کنترل ادامه داد . لیکن در مواردی نظیر فشار خون کنترل نشده و مصرف سیگار و غیره توصیه می شود که مصرف قرص به سن کمتر از 35 سال محدود گردد و در سنین بالاتر افراد باید پس از مشاوره از روشهای دیگری استفاده کنند .

1. چنانچه خوردن قرص یک شب فراموش شود باید تا نوبت بعد هر موقع به یاد آوردید قرص را مصرف کنید در صورتی که تا نوبت بعد به یاد نیاوردید شب بعد ۲ قرص را با هم مصرف کنید و بقیه قرص ها را طبق معمول ادامه دهید.
2. اگر ۲ شب پشت سرهم خوردن قرص فراموش شود در دو شب بعد، هرشب دو قرص با هم مصرف کنید و بقیه قرص ها را طبق معمول ادامه داده وتا یک هفته از یک روش کمکی دیگرمثل کاندوم نیز استفاده نمائید.
3. در صورتی که سه شب پشت سر هم یا بیشتر خوردن قرص فراموش شود خوردن بقیه قرص ها را طبق معمول ( روزی یک قرص ) ادامه داده و تا یک هفته از یک روش کمکی نیز استفاده کنید و بلا فاصله پس از اتمام این بسته ( بدون فاصله ۷ روزه) بسته بعدی را آغاز نمائید .
4. از مصرف قرص به صورت ناپیوسته، یک شب در میان، یک ماه در میان و یا فقط در هنگام ضرورت خودداری کنید.
5. در صورت دوری از همسر خوردن قرص را طبق معمول ادامه دهید.
6. چنانچه در فاصله ۲-۱ ساعت پس از مصرف قرص دچاراستفراغ شدید یک قرص (از یک بسته دیگر) خورده و مصرف بقیه قرص های بسته اصلی را درزمان مقرر ادامه دهید درصورت ادامه استفراغ و یا اسهال شدید، ضمن مصرف قرص درزمان مقرّراز یک روش کمکی دیگرتا یک هفته پس ازاتمام بیماری استفاده نمائید.
7. چنانچه پس ازاتمام بسته اوّل در طی۷ روز قاعدگی رخ نداد می توانید بسته بعدی را پس از پایان فا صله ۷ روزه آغاز نمائید ولی اگر پس ازتمام شدن بسته دوّم نیز قاعدگی اتفاق نیفتاد برای رد حاملگی به پزشک مراجعه نمائید.
8. اگر قرص ها بطور مرتب و در زمان تعیین شده خورده نشود درصورتی که پس از اتمام هر بسته قرص قاعدگی اتفاق نیفتد باید از نظراحتمال حاملگی بررسی گردد .
9. مصرف این قرص ها (در صورت نبودن موارد منع مصرف قرص های ترکیبی ) می تواند تا ۵۰ سالگی ادامه یابد
** به خاطر داشته باشید قرص HD را زیر نظر پزشک مصرف نمائید.
** در طول دوره مصرف قرص های ترکیبی مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی جهت دریافت قرص و بررسی وضعیّت سلامت و انجام معاینات و مراقبت های لازم، ضروری است.

منبع: rasekhoon.net

مکانیسم اثر قرص اچ دی و ال دی

ترکیبات استروژنی (اتینیل استرادیول) و پروژستینی (لوونورژسترل) این دارو ترشح ال اچ و اف اس اچ را مهار کرده و پیک ال اچ را در میانه دوره حذف می‌کند و سطح استروئیدهای آندروژن را کم می‌کند. به این ترتیب دارو مانع رها شدن تخمک می‌شود. همچنین از لانه‌گزینی تخمک و انتقال تخمک بارور شده در لوله‌های رحمی جلوگیری می‌کند. اثر دیگر آن، جلوگیری از ورود اسپرم به رح به دلیل ضخیم‌تر کردن مخاط گردن رحم است.

 دستور مصرف‌ برای پیشگیری از بارداری

مصرف هرگونه دارو باید تحت نظر پزشک یا ماما باشد.

قرص‌های اچ دی به صورت خوردن روزی‌ یک‌ قرص‌ در ساعت ثابت است که از روز اول دوره‌ ماهانه‌ آغاز شده و تا‌ ۲۱ روز مصرف می‌شود. پس‌ از یک‌هفته استراحت‌ (وقفه)‌، دوباره بسته‌ جدیدی از قرص‌ها مصرف می‌شود.

قرص‌ها باید هر روز، در ساعت‌ ثابتی مصرف‌ شوند. در صورتی که‌ یک‌ نوبت‌ قرص فراموش‌ شود‌، باید به‌ محض‌ به‌خاطرآوردن‌ مصرف‌ شود، در غیر این صورت در نوبت‌ بعدی‌ ۲ قرص‌ مصرف‌ گردد. درصورتی که مصرف‌ قرص‌ها در ۲ روز متوالی‌ فراموش‌ شود، باید در ۲ روز بعدی‌، هر روز ۲ قرص‌ خورده شود و از روز سوم‌، طبق‌ روال عادی‌ مصرف‌ شود. در صورتی که‌ مصرف‌ قرص‌ها بیش‌ از ۳ روزمتوالی فراموش شود، باید تا انتهای دوره‌ سیکل از سایر روش‌های‌ جلوگیری از بارداری‌ استفاده‌ کرد.

  • در استفراغ یا اسهال شدید جذب گوارشی دارو کم می‌شود و بهتر است در مدت بیماری از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز استفاده شود.

عوارض جانبی قرص ال دی 

موارد منع‌ مصرف‌ 

این‌ دارو در صورت‌ وجود یا سابقه‌ بیماری‌های‌ ترومبوآمبولیک‌، بیماری‌های‌ عروقی‌ مغز، سکته‌ قلبی‌، بیماری‌ شریان‌ کرونر، بالابودن‌ مادرزادی‌ چربی‌های‌ خون‌، سرطان پستان‌ شناخته‌ شده‌ یا قابل‌ پیش‌بینی‌، سرطان‌ دستگاه‌ تناسلی‌ زنانه‌ و یا سایر سرطان‌های‌ وابسته‌ به‌ هورمون‌، خونریزی‌ مهبلی‌ تشخیص‌ داده‌ نشده‌ یاغیرعادی‌، تومورهای‌ کبدی‌ و نارسایی‌ عملکرد کبد نباید مصرف‌ شود.

تداخل‌های‌ دارویی‌ 

مصرف‌های دیگر قرص اچ دی

 این دارو علاوه بر پیشگیری از بارداری، در پیشگیری‌ از سرطان‌ تخمدان‌ یا آندومتر، کاهش‌ کیست‌های‌ تخمدانی‌، بیماری‌ خوش‌خیم‌ فیبروکیستیک‌ پستان‌، منظم‌ کردن‌ سیکل‌ قاعدگی‌، کاهش‌ حجم خون‌ قاعدگی‌، کاهش‌ فشارهای‌ روحی‌ قبل از قاعدگی‌ و کاهش‌ تعداد دفعات‌ قاعدگی دردناک‌ نیز مفید است.

منبع : fa.wikipedia.org 


عوارض قرصهای ضد بارداری

• تهوع و استفراغ

• افزایش وزن

• سردرد و سرگیجه : به ندرت گرگرفتگی ، تحریک پذیری و افسردگی با مصرف قرص دیده می شود که باید در این صورت نوع قرص تعویض گردد و یا از روش دیگری برای پیشگیری از حاملگی استفاده کرد .

• حساسیت پستانها

• لکه بینی

• لکه پوستی

• ازدیاد فشار خون : افزایش فشار خون در افراد مسن بیشتر است ، لذا تجویز قرصها از ۳۵ سالگی به بالا با احتیاط صورت می گیرد . ازدیاد جزئی فشار خون بدون علامت بوده و قابل تحمل است ، ولی در ادامه مصرف قرص ، با علائمی چون سردرد ، خستگی ، عصبانیت ، بی خوابی ، طپش قلب و خونریزی از بینی نمایان می شود .

• مصرف قرصهای ضدبارداری ممکن است احتمال ایجاد لخته های خونی را در بعضی از افراد افزایش دهد .

• در بررسی نمونه ها هیچگونه افزایش در بروز سرطان پستان ، تخمدان ، رحم ، گردن رحم و مهبل مشاهده نشده است . لذا قرصها سرطان زا نیستند .

• مصرف قرص در زن سالم به هیچ وجه موجب پیدایش بیماری قند درهنگام مصرف یا پس از قطع قرص نمی شود . ولی ممکن است در زنان مبتلا به بیماری قند موجب تشدید بیماری شود . اثرات سوء حاملگی در زن مبتلا به بیماری قند به مراتب شدیدتر و خطرناکتر از قرصها است .

• اگر در زنی که قرصهای خوراکی پیشگیری از حاملگی استفاده می کند ، ترشح شیر پیدا شود باید از روشهای دیگر پیشگیری از حاملگی استفاده کند واگر ترشح شیر ادامه یابد و به خصوص اگر اختلالات بعدی در عادت ماهانه پیدا شود ، زن برای انجام یک معاینه کلی باید به پزشک مراجعه نماید .

طول مدت مصرف :

مصرف قرصهای خوراکی پیشگیری از حاملگی در زنانی که سالم هستند ، ممکن است چند سال ادامه پیدا کند و ترک دوره ای آنها توصیه نمی شود . قرص خوراکی پیشگیری از حاملگی در زنان بالای ۴۰ سال باید با احتیاط تجویز شود .

علائم هشدار دهنده :‌

در صورتی که هنگام مصرف قرص ضدبارداری علایمی مانند سرفه همراه با خلط خونی ، تنگی نفس ، احساس فلجی یک طرفه بدن یا دست و پا ، تورم یا درد غیرعادی در پاها ، سردرد شدید یک طرفه ، کوری گذرا ، درد سینه ای و شکمی و زردی پوست یا چشمها مشاهده شد ، باید به پزشک مراجعه کنید .

منبع: سایت تبیان

نتایج مطالعات بسیار حاکی از این است که استروژن موجود در قرص های ضد بارداری به مقدار زیاد بر تراکم مواد لخته زا در خون می افزاید . گذشته از آن ، پدیدار شدن عارضه ترومبوفلبیت در زنان را ، با مقدار استروژنی که در قرص های ضد بارداری بکار می رود ، در ارتباط مستقیم می دانند . ظاهر شدن ترومبوفلبیت در زنانی که قرص های محتوی 05/0 میلی گرم استروژن مصرف می کنند ، حدود 80 در 100 هزار در سال است ، حال آنکه اگر مقدار استروژن از این حد بالاتر باشد ، میزان فوق به سالانه 110 در 100 هزار می رسد .

همین مطالعات ، افزایش حمله های قلبی را هم در میان زنانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند ، نشان داده اند . مثلاً زنان 30 تا 39 ساله که از این قرص ها استفاده می کنند ، تقریباً سه برابر زنان دیگر ممکن است دچار عارضه قلبی شوند و در زنان 40 تا 49 ساله ، این نسبت پنج برابر می شود . همچنین ، پژوهشگران نشان داده اند که سیگار کشیدن ، چاقی زیاد ، دیابت و فشار خون بالا عوارض استروژن موجود در قرص های ضد بارداری را تشدید می کنند و بر خطر حملۀ قلبی به  شدت می افزاید .

منبع:http://taksetareh135.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد