عشق ورزی و عشق بازی

آموزش مسائل جنسی و ارائه راهکار برای مشکلات جنسی زوجین

عشق ورزی و عشق بازی

آموزش مسائل جنسی و ارائه راهکار برای مشکلات جنسی زوجین

توصیه هایی در مورد پوست خشک و حساس

پوستهای خشک نازک و ظریفند و اپیدرم(روپوست) در این نوع پوست بسیار نازک است و ترشح غدد چربی در این نوع کم بوده و پوست کم چربی و حساس است  قابلیت تحریک پذیری زیادی دارد و در برخی موارد عروق خونی زیر آن مشخص است.

نازکی پوست غالبا در اثر کمبود ویتامین A و E  , C و کمبود روی تاثیر زیادی روی پوست بدن دارد. پوست دست به علت تماس با مواد شیمیایی و اجسام تحت تاثیر سایش و حساسیت پوستی قرار دارد و این عوامل هم تاثیر بسزایی در نازک شدن پوست دارد. پوست بدن در اثر کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می شود که در این صورت نسبت به عوامل محیطی و بعضی مواد حساس می شود.

مقدار منافذ در پوستهای خشک بسیار کم و گاهی هیچ منفذی را بر روی آن نمیتوان یافت. معمولا پس از شستن صورت در این افراد، کشیدگی پوست مخصوصا بر روی گونه ها حس میشود.

به علت زودشکنی و حساسیت زیاد پوست خشک، در ابتدا خطوط ظریفی در اطراف چشمان و لبها تشکیل میشود که اگر به آنها رسیدگی نشود، تبدیل به چروک میشوند. این خطوط معمولا در ابتدا در گوشه بالایی چشمها،دو طرف بینی و دهان وبعد روی پیشانی و میان ابروها ظاهر میشوند. در ضمن باید توجه داشت که کمبود پروتئین،کربوهیدرات ها، ویتامینها و چربیها میتوانند در بدن سبب خستگی پوست شوند.

از مواد بسیار ملایمی برای شستشوی این نوع پوستها باید استفاده کرد و بایستی دائما پوست با مواد مرطوب کننده مرطوب گردد. البته کرمهای خیلی چرب هم مناسب نیستند زیرا چربی زیاد باعث تحریک غدد چربی و تنبلی آنها در ترشح چربی میشوند. پوست خشک آمادگی زیادی برای چین و چروک دارد، اما امتیازش این است که مستعد جوش زدن نیست. پوست خشک نسبت به تابش مستقیم آفتاب،وزش باد و هوای سرد حساس میباشد.

برای سالم نگه داشتن پوست خشک، باید به آن رطوبت داد و برای شادابی و طراوتش باید از انواع ویتامینهای A,B,C,E کمک گرفت.

روغن بادام، روغن نارگیل،روغن زیتون،روغن ذرت،لانولین،زرده تخم مرغ،سیب،هلو،هندوانه،عسل،شیر و جو دوسر از مواد بسیار مفید برای پوست خشک بشمار می روند. از این موارد در تهیه ماسکها، کرمها و لوسیونهای پوست نیز میتوان استفاده نمود. خوشبختانه با مراقبت دقیق از پوستهای خشک و رسیدگی دقیق به آنها میتوان این نوع پوست را به حالت طبیعی برگرداند.

بهداشت روزانه پوستهای خشک

پوست خشک بعلت نازکی و ظرافت بسیار حساس بوده و دچار آسیبهایی می گردد. مراعات نکردن بهداشت و عدم توجه به سلامت و زیبایی آن باعث پیدا شدن مشکلات و چین و چروک در آن میشود.

در طول روز با آب ولرم پوست را شستشو داده،خشک کنید و با کرمهای تقویتی آن را چرب کنید. هنگام شب با لوسیونی پوست را پاکیزه و سعی کنید در طول شب چیزی روی پوست نگذارید و یا از یک کرم مرطوب کننده ملایم استفاده کنید.

در فصل سرما و زمستان این پوستها حساسترند و حتی ممکن است دچار سوزش و ترک شوند. بهتر است تا حد ممکن از مواجهه با سرما خودداری گردد و پوست دائما چرب شود. پوستهای خشک در برابر تغییرات گرما،حساسیت بسیار دارند. گرما و حرارت هم مانند سرما برای این نوع پوستها زیان آور است. این افراد دچار کک و مک شده و بیشتر دچار آفتاب زدگی میشوند.

کرم های ویتامینه تقویتی و کرم های نرم کننده در ترمیم پوست موثر هستند. صابون آلوئه ورا و صابون گلیسرینه جهت شستشوی دست قابل توصیه است. کرمهای ترمیمی پوست را هم روزی دوبار مصرف کنید.

صابون آلوئه ورا گل سیتو : مرطوب کننده و التیام بخش پوست و مناسب پوستهای خشک و حساس

صابون کره کاکائو گل سیتو : مانع ایجاد خشکی پوست

صابون بچه گل سیتو : فرمولاسیون این صابون سرشار از اسیدهای چرب گیاهی است که مانع خشک شدن پوست می شود و آن را نرم و لطیف می نماید.

در صورت حساسیت به صابون، از صابون استفاده نکنید و در عوض لوسیونهای شستشوی ملایم و غیر حساسیت زا را بکار ببرید.

در پوست‌های حساس و خشک و خیلی نازک که علایم پیری زودرس در آن نمایان است و مویرگ‌های زیر آن به وضوح قابل مشاهده می‌باشد، استفاده از مواد حاوی الکل به شدت ضرر داشته و باید از لوسیون‌هایی استفاده کرد که به‌جای الکل در ساخت آن عصاره ارزشمند گیاهی به کار برده شده است.

یک نوع لوسیون بدون الکل
لوسیون بابون
مواد لازم:
گل بابونه……………..20 گرم
آب…………………….200میلی‌گرم
گلاب…………………..30میلی گرم
آب لیموترش تازه…….. 20میلی گرم

طرز تهیه :

گل‌های بابونه را به مدت 3 دقیقه در آب بجوشانید. در ظرف را گذشته و بگذارید سرد شود. از صافی ظریف با فشار عبور دهید. گلاب و آب لیمو را به آن افزوده و بعد از مخلوط کردن در شیشه قهوه‌ای رنگی بریزند.صدها سال است که تأثیر مرطوب‌کنندگی گیاه بابونه به اثبات رسیده است. این گیاه موجب درمان و تمیزی پوست نیز می‌گردد. استفاده از گل بابونه در پوست‌های بسیار حساس و پوست‌هایی که تحت فشار عصبی، مستعد داشتن لکه‌های قرمز هستند توصیه می‌شود

کرمهای تقویت کننده: برای تقویت،نوسازی،پاکسازی و برطرف کردن چروک و التهابات پوست مورد استفاده قرار میگیرند. کرمهای تقویت کننده در هر ساعتی از روز قابل استفاده اند ولی اصولا مصرف آنها در شب توصیه میشود. البته بیان کرده بودیم که بهتر است پوست در هنگام شب عاری از هر گونه کرم و لوسیونی باشد تا بهتر تنفس کند، ولی این نوع کرمها ماهیتی دارند که منافذ را نمی بندند و براحتی میتوان آنها را در هنگام شب استفاده نمود.

 موادی که در ترکیب کرمهای ترمیم کننده بکار میروند، عبارتند از: لانولین،روغن آوکادو،گلاب،روغن لیمو و...

درمان پوست خشک و حساس که بعد از حمام خارش دارد

در تابستان با استفاده از یک نرم کننده مثل انواع کلد کرم و کرمهای چرب و روغنهای گیاهی درمان نمود. البته بهتر است در فصل زمستان از یک رطوبت رسان نیز استفاده گردد. در این بین استفاده از قرصهای ویتامین E میتواند کمک کننده باشد.

برای رفع خشکی پوست بدن استفاده از حمام با آب متمایل به سرد با فواصل طولانی تر و به مدت کمتر توصیه میشود. از مصرف زیاد صابون پرهیز نمایید. بلافاصله بعد از حمام و حداکثر در مدت ده دقیقه از لوسیونهای نرم کننده استفاده نمایید. این لوسیون را میتوان از افزدون 100 میلی لیتر آب جوشیده به 50 گرم روغن گیاهی مانند زیتون،جوانه گندم،نارگیل و.. بدست آورد.

خارش بعد از حمام را در آب نیمه گرم حل نمایید و به آن 100 میلی لیتر گلیسیرین اضافه نمایید. از این محلول میتوانید بلافاصله بعد از حمام استفاده کنید.

لوسیون نرم کننده گلیسیرین جهت پوستهای خشن

گلیسیرین 4 قاشق غذاخوری، گلاب 2 قاشق غذاخوری

گلیسیرین و گلاب را درون ظرفی ریخته کاملا مخلوط نمایید. هر روز قسمتهای خشن پوست مانند آرنج و زانو را با آن چرب کنید. پس از مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که پوست این نواحی نرم و لطیف شده است.

گاهی عدم توجه به مراقبت بعضی از نواحی مانند زانوها سبب میشود که پوست این قسمتها تیره و خشن شود. برای نتیجه گیری بهتر، لازمست ایتدا نواحی مذکور با آب و صابون شسته شده و سپس از این لوسیون استفاده گردد.

مرطوب کردن پوست از درون

افرادی که دارای پسوت بسیار خشک و حساس هستند، لازمست علاوه بر رسیدگی های خارجی و استفاده از مرطوب کننده،ماسک و تقویت کننده های خارجی، از دورن هم به این پوست رسیدگی نمیاند. یکی از این راه حلها، نوشیدن آب بمقدار کافی میباشد، البته راه حل قطعی نیست. یک ماده غذایی بسیار مهم و مفید بنام روغن ماهی جهت رفع خشکی پوست وجود دارد. هر روز صبح یک قاشق غذا خوری روغن ماهی میل نمایید. اگر روغن ماهی با ذائقه شما سازگار نیست، میتوانید آنرا همراه با چند قطره آب لیمو یا مقداری آب پرتقال و یا شیر میل کنید. این ماده غذایی به علت ترکیباتی که به همراه دارد باعث نرمی،لطافت و درخشش پوست شما میشود.

منبع: کتاب 1001 نکته زیبایی از دکتر زارع

کپسول روغن ماهی

شاید ماهی ، جزو غذاهای محبوب در لیست غذایی بسیاری از مردم نباشد. به این دلیل وهمچنین نگرانی از وجود آلودگی‌های جیوه در ماهی ، اغلب کپسول‌های روغن ماهی به عنوان منبع جانشین اسیدهای چرب امگا-۳ در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
نکاتی در مورد این مکمل غذایی را در اینجا می‌آورم:

چقدر توصیه می‌شود که از کپسول روغن ماهی استفاده شود؟

ماده مغزی اصلی در این مکمل ، EPA (اسید ایکوزاپنتانوئیک) و DHA (اسید دکازا هگزانوئیک) است. برای سادگی کار ما روی EPA تمرکز می‌کنیم. به اجزای تشکیل‌دهنده کپسول روغن ماهی ، روی محفظه دارو نگاه کنید و ببینید که قرص آن چقدر
EPA (اسید ایکوزا پنتانوئیک) دارد. توصیه می‌شود که روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم EPA استفاده شود.

آیا مارک خاصی از کپسول روغن ماهی بیشتر توصیه می‌شود؟

Omacor تنها مکمل روغن ماهی است که توسط FDA تأیید شده است. هر قرص آن ۴۶۵ میلی‌گرم EPA دارد. ( درفارماکوپه آمریکا) مکمل‌های روغن ماهی تأیید شده مانند Kirkland یا Nature Made محتوی ۱۸۰ میلی‌گرم EPA در هر قرص هستند. Omacor از
مکمل‌های دیگر گران‌تر است. شواهدی از آلودگی جیوه در این مکمل‌ها وجود ندارد.

فایده استفاده از مکمل‌های امگا-۳ چیست؟

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این مکمل‌ها سطح تری‌گلیسرید بدن را کاهش می‌دهند  و احتمال حوادث عروق کرونری عمده را -به
خصوص در افرادی که در حل بهبودی از حملات قلبی اخیر هستند-  کاهش می‌دهند.همچنین گزارشاتی وجود دارند که نشان می‌دهند این مکمل‌ها ممکن است فوایدی دربیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید وپسوریاسیسداشته باشند ، حتی شواهدی از سودمندی این مکمل‌ها درافسردگی وجود دارد.البته در مورد سودمندی این مکمل‌ها در افسردگی ، اطلاعات و داده‌های محدودی وجود دارد.

آیا این مکمل‌ها آثار جانبی نامطلبوبی دارند؟

نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این مکمل‌ها ممکن است برانگیزاننده ریتم‌های غیرطبیعی قلبی در بیماران دچار بیماری عروق کرونری باشند. بقیه آثار جانبی شامل آروغ زدن و سوء هاضمه و احساس طعم بد است. اگر این ترکیبات در دوزهای بالا استفاده شوند ممکن است زمان خونریزی bleeding time را افزایش دهند،ولی این شواهدی از اهمیت بالینی این مورد پیدا نشده است.

آیا اگر افراد سالم کپسول روغن ماهی استفاده کنند ، می‌توانند تغییراتی را که منجر به بیماری‌های قلبی در آنها می‌شود را کاهش دهند؟

گرچه خوردن روغن ماهی می‌تواند سودمند باشد ، شواهدی حاکی از سودمندی این مکل‌ها در افراد سالمی که بیماری‌های ذکر شده در بالا را ندارند ، پیدا نشده است.

منبع: یک پزشک

توصیه های غذایی برای بهبود خشکی پوست
۱) در رژیم غذایی خود به میزان کافی از انواع سبزیجات، میوه، غلات ، دانه های خوراکی و آجیل مصرف کنید. پروتئین را از منابع گیاهی تامین کنید. بیشتر غذاهای خام و تازه بخورید.
۲) سیر ، پیاز و تخم مرغ بخورید ، زیرا گوگرد موجود در آنها باعث حفظ لطافت و جوانی پوست می شود.
۳) مقدار زیادی سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مثل هویج و کدو حلوایی مصرف کنید. این سبزیجات بتاکاروتن زیادی دارند که بعنوان یک آنتی اکسیدان نقش مهمی در حفظ سلامتی پوست در برابر رادیکال های آزاد دارد.
۴) طالبی ، هویج و زردآلو مواد غذایی مفیدی برای پوست خشک هستند، زیرا غنی از ویتامین های A و C هستند که هر دو برای پوست لازم هستند. می توانید آنها را بطور تازه یا آبمیوه طبیعی آنها را مصرف کنید.
غذاهای غنی از پانتوتنیک اسید یا ویتامین B۵ را مصرف کنید ، منابع ویتامین B۵ برای ساخت چربی های لازم برای پوست لازم هستند.
۵) حداقل روزی ۸ لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.
۶) غذاهای سرخ شده ، چربی حیوانی و روغن جامد مصرف نکنید. از روغن های مایع گیاهی برای سرخ کردن استفاده نکنید ، مگر روغن مخصوص سرخ کردنی را، زیرا حرارت باعث تولید رادیکال های آزاد در روغن مایع می شود که به پوست آسیب می زند.
۷) نوشابه، چیپس، شکلات و تنقلات بی ارزش را مصرف نکنید.
۸) قهوه نخورید، زیرا با افزایش دفع ادرار باعث از دست رفتن مایعات و املاح ضروری مورد نیاز سلول های پوستی می شوند.
● توصیه های عمومی :
۱) به مقدار کافی بخوابید ، زیرا بازسازی و ترمیم سلول های پوستی در زمان استراحت و خواب، افزایش می یابد.
۲) ورزش کنید، زیرا جریان خون را در رگ ها افزایش می دهد. ورزش منظم و پیوسته، باعث تغذیه و تمیز شدن پوست از داخل بدن می شود.
۳) نیمی از یک آواکادوی متوسط را رنده کنید و با چند قطره آب لیموی تازه مخلوط کنید. سپس این مخلوط را مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید. بعد از طی این زمان ابتدا با آب سرد و سپس با آب ولرم پوست را بشویید.
۴) یک عدد موز رسیده را له کنید و روی صورت و گردن خود قرار دهید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید.
در مواردی که خشکی پوست شدید است و حالت بیماری دارد، باید حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا با تشخیص علت این عارضه ، توصیه های لازم برای درمان را به شما ارائه دهد.


 

دلایل و درمانهای حساسیت پوستی

تعداد بیمارانی که با شکایت از «پوست حساس»‌شان به متخصصان پوست مراجعه می‌کنند، خیلی زیاد است. اغلب آنها از این شاکی‌اند که با مصرف هر نوع کرم آرایشی بهداشتی، پوست‌ صورت‌شان دچار قرمزی و سوزش می‌شود. نزدیک به40 درصد افراد تصور می‌کنند که پوست‌شان حساس است. با توجه به همین شیوع بالاست که کارخانه‌های تولید کننده محصولات آرایشی بهداشتی تصمیم گرفته‌اند گروهی از محصولات خود را ویژه «پوست‌های حساس» نام‌گذاری کنند و در این محصولات، تا حدامکان، کمتر از مواد آلرژن که موجبات تحریک‌پذیری برخی پوست‌ها را فراهم می آورد، استفاده کنند....

بیشتر شکایات مطرح شده توسط بیمارانی که پوست حساس دارند، لااقل برای متخصصان پوست، گیج‌کننده است؛ زیرا این شکایت‌ها در قالب درماتیت‌های تماسی تحریکی یا آلرژیک قرار نمی‌گیرند. شکایت‌های شایعی که توسط بیماران مطرح می‌شود، شامل‌ سوزش، سوزن سوزن‌شدن، خارش و سفتی پوست به دنبال مصرف برخی مواد روی پوست‌شان و یا حتی متعاقب قرار گرفتن در برخی محیط‌های خاص است. این واکنش‌ها که اغلب روی پوست صورت و به خصوص روی چین نازولابیال (خط خنده) رخ می‌دهد؛ ظرف یک ساعت پس از مصرف دارو یا کِرِم خاص بروز می‌یابد. شایع‌ترین موادی که موجبات آزردگی پوست‌های حساس را برمی‌انگیزد، عبارت‌اند از: پروپیلن گلیکول، نیزوییک اسید، هیدروکسی اسیدها و اتانول.

 
پوست چه کسانی حساس‌تر است؟

خانم‌هایی که در حوالی سن یائسگی قرار دارند شایع‌ترین افرادی هستند که از داشتن پوستی حساس شکایت دارند. به نظر می‌رسد که با افزایش سن شیوع پوست حساس نیز کاهش یابد. لایه شاخی پوست، سد مهمی است که لایه‌های پوست را از محیط بیرونی محفوظ نگاه می‌دارد. افراد مبتلا به پوست حساس ممکن است نقصی در لایه شاخی داشته باشند که موجب کاهش مقاومت نسبت به خود مواد محرک شایع می‌شود. برخی از قسمت‌های پوست از قسمت‌های دیگر حساس‌تر است و یافتن این مناطق هنگام مصرف برخی داروهای پوست مثل اسیدهای میوه یا ترتینویین مهم است چون استعمال این مواد روی مناطق حساس موجب سوزش و قرمزی خواهد شد که اغلب توسط بیماران قابل تحمل و پذیرش نیست.


نقاط حساس صورت

چین نازولابیال یا خط‌خنده منطقه بسیار حساسی است و شاید این مساله به دلیل داشتن لایه شاخص نفوذ‌پذیرتر به تراکم بالای ضمایم پوستی شبکه مفصل اعصاب حسی در این ناحیه باشد. منطقه دیگری که خیلی حساس است پوست اطراف چشم‌هاست. پوست این منطقه بسیار نازک‌ است و لذا نفوذ مواد محرک افزایش می‌یابد. همچنین عروق خونی از طریق این پوست نازک راحت‌تر مشاهده می‌شوند و لذا وقتی التهابی رخ می‌دهد، قرمزی در پوست اطراف چشم بسیار بارزتر خواهد بود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد هنگام استعمال کِرِم‌های ضدآفتاب در حوالی چشم‌های‌شان احساس سوزش می‌کنند. منطقه سوم که حساسیت بالایی در صورت دارد، کناره‌های بینی است؛ به خصوص شیارهای بینی. به نظر می‌رسد که این مساله به دلیل تراکم بالای غدد سباسه و اثر مسدودکنندگی چین پوستی کنار بینی باشد. مناطق حساس پوست را می‌توان قبل از انجام لایه‌برداری‌های شیمیایی پوست با وازلین پوشاند.عوامل موثر در حساسیت پوستیعواملی که در ایجاد پوست حساس دخیل‌اند مشتمل‌اند بر سد پوستی، سبوم و PH. میزان از دست دادن آب از طریق اپیدرم نشانگر سهمی برای تعیین وضعیت عملکردی لایه شاخص است. از دست دادن آب بالا، با نفوذپذیری بیشتر و راحت‌تر عوامل محرک خارجی همراه است. پوست‌های حساس اغلب از دست دادن آب بالاتر و پوست خشک‌تری دارند. برخی مواد مانند استون، چربی‌های طبیعی پوست را از روی پوست برمی‌دارند و لذا سد محافظ پوستی سدیم لورل سولفات که یک دترژان شایع در صابون‌ها، شامپوها و پاک‌کننده‌هاست نیز یک محرک پوست است. این ماده می‌تواند برای موها نیز آسیب‌رسان باشد. افراد مبتلا به پوست حساس، پوست خشک و یا مبتلا به درماتیت آتوپیک (اگزمای سرشتی) نباید از این ماده استفاده کنند. سدیم لورل سولفات از آن جهت در فرمولاسیون‌های آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود که خاصیت افزودن کف را دارد و به همین دلیل است که اغلب پاک‌کننده‌های ملایم که مخصوص پوست‌های حساس است فاقد سدیم لورل سولفات بوده و کف نمی‌کند. PH فیزیولوژیک پوست حدود 5/5 است. مواد بافرکننده پوست مانند اسیدلاکتیک که در غدد عرق یافت می‌شود، به نگهداری PH پوست در حد نسبتا ثابت کمک می‌کنند و قادرند مقادیر کم ‌اسید یا قلیا را که روی پوست استعمال می‌شود، خنثی کرده و از تحریک‌کنندگی آنها بکاهند. PH اسیدی پوست یکی از عواملی است که مانع رشد باکتری‌ها می‌شود. در افراد مبتلا به پوست حساس تمایل به بالا بودن PH پوست وجود دارد. از عللی که موجب حساسیت پوست می‌شوند می‌توان به رتینوییدها (مانند ترتینویین که در درمان آکنه یا پیشگیری یا درمان پیری پوست به کار می‌رود) و اسیدهای آلفاهیدروکسی اشاره کرد. برخی بیماری‌های پوستی نیز با حساس شدن پوست همراه‌اند (مانند بیماری روزآسه، درماتیت سبوره) و لذا مصرف داروهایی مثل ترتینویین در این افراد باید با احتیاط فراوان صورت گیرد زیرا موجب قرمزی، سوزش و پوسته‌ریزی پوست خواهد شد. برخی مواد می‌توانند موجب درماتیت‌های تماسی آلرژیک شوند. این تصور غلط است که داروهای موضعی گیاهی موجب بروز حساسیت نخواهند شد. موادی مانند رزماری (اکلیل کوهی)، چوب سندل، آرنیکا و بابونه گاهی موجب بروز درماتیت تماسی آلرژیک می‌شوند. روغن‌های طبیعی مانند روغن اسطوخدوس، روغن جوهر و روغن درخت چای نیز می‌توانند موجب آلرژی‌های تماسی شوند.

چه باید کرد؟

اولین قدم در برخورد با بیماران مبتلا به پوست حساس، پیدا کردن علت مشکل آنهاست. مهم است که ابتدا بیمار توسط متخصص پوست و مو ویزیت شود و علل بیماری پوستی (مانند روزاسه و درماتیت سبوره و ...) تشخیص داده شده و تحت درمان مناسب قرار گیرد. گاهی ممکن است بیمار مبتلا به کهیر تماسی باشد. به عنوان مثال، موادی مانند بنزوئیک اسید، فرمالدیید، حنا، فنتول، پروپیلن گلیکول، سالسیلیک اسید، الکل‌ها و سوربیک اسید می‌توانند موجب کهیر تماسی شوند. گرفتن شرح حال در یافتن علت رخداد پوست حساس بسیار اهمیت دارد. فرد باید از مصرف داروها یا کِرِم‌هایی که موجبات قرمزی یا حساسیت پوست را فراهم می‌کنند، خودداری کند. گاهی لازم است بیمار به تشخیص متخصص پوست یک تست پوستی به نام «پچ‌تست» را انجام دهد که معلوم شود آیا به ماده خاصی مانند نیکل یا کواترنیوم -15 حساسیت دارد یا خیر. بیماران مبتلا به پوست حساس باید از شوینده‌های بسیار ملایم مانند پن‌ها یا پاک‌کننده‌های مخصوص پوست حساس برای تمیز کردن پوست خود استفاده کرده و از مصرف صابون‌های معمولی و شامپوها برای شستشوی صورت پرهیز کنند. هر کرمی که مصرف آن موجب تحریک پوستی می‌شود دیگر نباید مصرف شود. حتی این بیماران در مصرف ضدآفتاب نیز باید دقت کنند و بهترین ضدآفتاب‌ها برای ایشان ضدآفتاب‌های فیزیکال است که عاری از فیلترهای شیمیایی باشد. بیماران باید از مرطوب‌کننده‌های بسیار ملایم که مخصوص پوست‌های حساس است، استفاده کنند. یکی از بهترین چرب‌کننده‌ها در این افراد وازلین است. مصرف کِرِم‌هایی که حاوی هیدروکسی اسیدها، مواد گیاهی، ویتامین E و C، لانولین، پروپیلن گلیکول و رتینوییدهاست در افراد با پوست‌های حساس باید منع شود. به طور کلی، مصرف کِرِم‌هایی که روی آنها نوشته شده: «مخصوص پوست‌های حساس» به احتمال زیاد، حاوی اجزایی است که این افراد بتوانند با خیال راحت‌تر از آنها روی پوست صورت‌شان استفاده کنند

منبع: سلامت ایران


روغن و کرمهای زیر را میتوانید از داروخانه ها و عطاریهای معتبر تهیه کنید

روغن گلسرخ: نرم کننده پوستهای خشک،تقویت کننده،نرم کننده پوست، مفید برای طبیعی شدن منافذ پوست و سیستمهای عصبی پوست، التیام دهنده زخم،حرارت و حساسیت پوستی،رفع بوی بد عرق،ورم، لکه های پوستی

کرم  جوانه گندم: ضد خشکی پوست، ضد چروک،ضد آفتاب ،معروف به کرم جوانی

کرم هویج: ضد خشکی پوست، آبرسانی پوست ، مفید برای اگزامای پوستی و  حاوی ویتامین  A، لطافت پوست و همچنین جوش های زیر پوستی

کرم  هلو: سفت کننده پوست صورت ، پروتئینه، روشنی و شادابی و همچنین تقویت پوست

کرم  ویتامینه: از بین بردن چروک دست و صورت،حاوی ویتامین های مفید از جمله A , E و D



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد